Folks lesevaner har endret seg. Det bør også gjøre noe med våre skrivevaner.

Tøffere kamp om oppmerksomhet

I kjølvannet av internett og smarttelefoner har lesere aldri hatt så mye innhold å velge i. Det har radikalt endret måten vi leser på. Det bør også gjøre noe med måten vi markedsfører på.

Det er godt kjent blant de store medie- og avishusene at folks lesevaner og oppmerksomhet har endret seg radikalt de siste årene. Noen av dem som trolig merker endringene mest, er de drevne journalistene i Aftenposten. I en kommentar, med tittelen Kampen om oppmerksomheten, gir deres kulturredaktør Sarah Sørheim en fyndig situasjonsbeskrivelse.

Aldri har så mange ukonsentrerte lesere hatt så mye å velge i. Det har forandret måten vi leser på.

Sarah Sørheim, kulturredaktør i Aftenposten

Hennes utsagn treffer som et velplassert hammerslag. Aldri har det vært enklere å dele tanker i skriftlig form. Aldri har vi skrevet så mye som vi gjør i dag. Aldri har vi hatt så mye lesestoff å velge i.

Utviklingen skyldes først og fremst fremmarsjen til internett, sosiale medier, blogger og ulike apper. Dernest skyldes det at stadig flere skriver og blogger. I dag kan hvem som helst utgi egne tekster. Den retten er ikke lenger bare forbeholdt nyhetskanaler, aviser og blader.

 

En sydende jungel

I dag er livene våre fylt av en endeløs strøm av informasjon. Det er informasjon rundt oss på alle kanter fra vi står opp, til vi legger oss om kvelden. Og det meste skjer på nettet.

Jeg liker godt beskrivelsen til Lars Aarønæs, som skriver språkspalten i fagbladet Journalisten. Uttalelsen stod i hans siste bok: Skriv godt.

Kampen om oppmerksomhet

På nettet koker det. Og alle er med på kokingen, i de samme grytene: Facebook, Twitter, blogger og nettaviser.

Lars Aarønæs, redaktør i =Oslo

Du trenger ikke se lenger enn ditt eget liv, for å se resultatet av all denne kokingen. Verden er blitt en sydende digital informasjonsjungel, og vi har et univers av informasjon bare et tastetrykk unna.

Det er vanskelig å forestille seg et liv uten internett. Smarttelefonen og nettbrettet er med oss overalt. Vi er helt avhengig av å Google for å finne ut ting. Vi snakker med hverandre ved å snappe, chatte, blogge, eller sende SMS og e-post.

Internett er blitt arenaen hvor vi skaffer oss nye venner, finner nye jobber – ja, til og med – finner nye kjærester. Det siste gjorde i alle fall jeg. Hun er nå min kone.

 

For mange som skriker i kor

Samtidig med alt innholdet vi blir bombardert med på nettet, blir vi utsatt for reklame i en myriade av mediakanaler. I følge analysebyråer som Hotwire utsettes en person i gjennomsnitt for flere hundre, om ikke flere tusen reklamebudskap hver dag. Reklame kjøres ut i alle tilgjengelige kanaler.

 

Det er rett og slett for mange reklamemakere, nyhetskanaler, sosiale medier og bloggere som skriker i kor for å få oppmerksomhet..

 

 

Folk tar i bruk støyfilter

Informasjonsstøyen og det fragmenterte medielandskapet, gjør det vanskelig for alle å få oppmerksomhet. For eksempel så rapporter Forrester Research at flere og flere jobber bevisst for å unngå reklame og annonser på nettet.  Bare det siste året har bruken av annonseblokkering på verdensbasis eksplodert, viser rapporten 2017 Ad Blocking Report fra Adobe og Pagefair.
Kampen om oppmerksomhet
For å overleve mediestøyen har hjernen laget sitt eget støyfilter. Vi bare «tuner» ut mentalt og ignorer alt som ikke resonnerer med våre behov.

 

 

Folks lese- og medievaner har endret seg

Internett og smarttelefoner har forandret livene våre radikalt. Og vi mennesker er nå i full gang med å tilpasse oss. Utviklingen har forandret måten vi forholder oss til alt av informasjon, reklame og media. Vi har blitt mye mer selektive i hva vi ønsker å bruke tid og oppmerksomhet på. Det bare alle markedsførere og reklamemakere for alvor ta inn over seg.

Kampen om oppmerksomhet

Unge som voksne – vi er alle blitt digitale dyr i en digital jungel. Det har gjort noe med måten vi prosesser informasjon.

 

 

 

9 trender som har forvandlet oss

Hvordan har folks lese- og medievaner endret seg? Trendforskere over hele verden jobber kontinuerlig med å finne svar på det spørsmålet. I min rolle som markedsdirektør og markedsrådgiver har deres og min egen forskning vært uvurderlig. Ingenting annet er viktigere enn å forstå det publikumet du retter deg mot.

Hvis jeg skal oppsummere mine og andres funn, så er det spesielt ni nye trender som direkte påvirker folks lese- og medievaner. Endringene krever en helt ny kommunikasjonsform av alle som ønsker å lage innhold som vekker oppmerksomhet og skaper interesse. Her er de ni trendene.

 

1.  VI ER BLITT DIGITALE DYR
Smartdingsene er med oss overalt. Vi er alltid tilkoblet og kommuniserer og handler som aldri før via internett.

2.  VI BRUKER STØYFILTER
I en støyende mediehverdag har vi lært å ignorere alt av svada og kjapt identifisere det som er personlig relevant.

3.  VI SØKER TING SOM STIMULERER HELE OSS
Vi higer etter opplevelser som stimulerer hele oss. Derfor liker og husker vi best innhold som appellerer til både hodet og hjertet og som stimulerer flere sanser.

4.  ALT SKAL SKJE FORT
Tiden er knapp og går fortere for oss alle. Derfor ønsker vi full uttelling på vår tidsbruk.

5.  VI SKUMLESER
Stort sett så haster vi forbi alt av tekster. Derfor foretrekker vi innhold som både er lett å skumlese og som gir rom for å gå i dybden.

6.  VI VIL HA DET ENKELT
I strømmen av nye og stadig smartere løsninger, har vi begynt å sky alt som virker tungvint.

7.  VI ØNSKER VEILEDNING
Verden er kompleks og i rask endring. Derfor elsker vi også å bli stimulert til å lære nye og nyttige ting.

8.  VI VIL BLI SETT OG HØRT
Vi vil ha respekt for våre behov og anerkjennelse for det vi kan og vet. Derfor deler vi gjerne våre meninger og erfaringer i sosiale nettverk.

9.  VI STOLER PÅ VAREPRAT
Vi stoler mer på anbefalinger fra venner og bekjente, enn informasjonen fra leverandører.

 

 

Tilpass deg eller bli ignorert

Endringene i folks lesevaner bør selvfølgelig også forandre måten markedsførere utformer sine budskap og lager innhold? Jeg tror ikke vi markedsførere har noe valg. Det handler om å tilpasse seg eller bli ignorert.

Før vi går dypere inn i hvordan vi markedsførere og skrivelystne bør tilpasse oss, la meg fortelle litt om meg selv.

Mitt navn er Anders, og når jeg ikke skriver, har jeg i over 25 år hatt som levebrød å hjelpe store firmaer med PR, markedsføring og nettkommunikasjon. I dag jobber jeg som partner i PLOT AS.

Jeg er utdannet på masternivå fra USA, og har jobbet som markedsdirektør og markedssjef for selskaper som Sopra Steria, PwC, AT&T og CGI. Gjennom min lange fartstid i teknologidrevne selskaper, kan man nesten si at jeg har fått digitalisering inn med morsmelken. Jeg trives best markedsføring møter teknologi, og har jobbet både strategisk og operativt med alt fra CM til CRM,  SEO og SoMe. Min lidenskap for å skrive startet på universitetet i USA gjennom studier i Creative Writing så tidlig som på 80-tallet. Siden den gang har jeg alltid vært engasjert i et eller annet faglig skriveprosjekt.

Her får du mine beste tips, basert på mine erfaringer, og ting jeg selv har lest og lært gjennom en livslang interesse for skrivekunsten og markedsføringsfaget. Håper du får glede av mine knep og råd. De har i alle fall fungert bra for meg i kampen om oppmerksomhet.

 

Vær ubønnhørlig relevant i alt du gjør

Jeg kan ikke få understreket dette poenget sterkt nok. Folk vil kun se på og lese det som er relevant for dem. De blåser i hva du synes er interessant. Skal du nå frem med ditt budskap, er det derfor helt avgjørende at du forstår ditt publikum og gir dem det de ønsker.

Helt fra starten av forrige århundre, har reklamemakere gjort utallige tester på hva slags tekster og innhold som fenger best. Vi vet i dag mye om hva som motiverer mennesker. Vi vet mye om hva som gjør at lesere ser, leser og liker et budskap. Bruk den innsikten, i stedet for å høre på all synsingen om hva som selger best.

En av de som har dykket dypt inn i tallknusernes verden er reklameguruen og forfatteren Giep Franzen. I boken Advertising Effectiveness: Findings from empirical research, oppsummerer han forskningsresultatene kort og fyndig: «Relevant og meningsfylt informasjon, som er kommunisert på en personlig, varm, klar, ekte og troverdig måte, er mest effektiv.»

Les setningen en gang til og legg merke til hvert eneste ord. Her ligger nemlig markedsførernes hellige gral. Opp av denne kan du skape innhold og reklame som får oppmerksomhet.

Folks interesse for ditt innhold er direkte knyttet til hvor relevant det er. Jo mer meningsfylt det er for dem, desto mer blir det verdsatt og respondert på.

Slutt å selge, begynn å hjelpe

Mange selskaper går fortsatt i den vanlige fellen å bli for produktfikserte i sin markedskommunikasjon. Det bør du unngå. De aller fleste kunder er ikke spesielt opptatt av produkter eller selskapsinformasjon. De er opptatt av hjelpemidler som møter deres behov eller løser deres utfordringer på en effektiv måte.

Sørg for at markedskommunikasjonen din er kundedrevet og forteller om hvordan du hjelper kundene, i stedet for å beskrive produktegenskaper og pushe salgsbudskap i alle retninger.

Legg vekt på å si noe med mening for kjøperne, snarere enn deg selv og det du selger. Det koster litt anstrengelser, fordi vi må snu tankegangen vår. Vi må tvinge oss til å se på det vi skriver fra kjøpernes synspunkt og ikke vårt eget. Det kan være litt vanskelig, fordi vi ofte har så mye på hjertet som vi ønsker å få sagt.

Viktigheten av å basere din markedskommunikasjon på kundeinnsikt, er godt kjent blant verdens ledende markedsføringsguruer. I en nylig publisert artikkel fra Onalytica påpeker for eksempel Ronald van Loon, en av verdens topp 10 tenkere innen digital transformasjon, at alt handler om å være kundeorientert og relevant.

Theodore Levitt (1925 – 2006), den berømte Harvard professoren og grunnleggeren av moderne markedsføring, understreket det samme for sine studenter i en serie med HBR-artikler så tidlig som på 80-tallet.  Han sa kort og fyndig:

Kunder oppfatter verdien til et produkt i forhold til dets evne til å løse deres problemer eller møte deres behov.
Theodore Levitt, Harvard professor og grunnlegger av moderne markedsføring.

 

12 knep for å vinne kampen om oppmerksomhet
                                 Her har du grunnknepene for å skrive og lage innhold som selger på 30 sekunder.

 

 

Skriv så det vekker oppmerksomhet

Her er hemmeligheten til hvordan du kan vinkle saker slik at de får sett, og skrive dem slik at de blir lest og berører leserne.

 

1. VEKK OPPSIKT
I en støyende mediehverdag må du vekke oppsikt for å bli sett og lest.

2. SKRIV FOR LESERNE
Ikke vær orient mot deg selv – si noe som er meningsfylt og relevant for leserne.

3. ETABLER TILLIT
Server leserne godt innhold og demonstrerer at du kan sakene dine.

4. HA MED DEG HJERTET
Ha med deg hjertet – da vil det du skriver treffe andres hjerter.

5. HA EN GOD STRUKTUR
Ingenting letter forståelsen bedre enn en tydelig tekststruktur.

6. LA TITTELEN PIRRE
Pirrer overskriften, så fanger den vår interesse og vi får vi lyst til å ta en nærmere titt.

7. START MED ET BRAK
Med en god innledning er du halvt til mål med å få leserne til å fordype seg i saken din.

8. SKRIV LEVENDE
Bruk de visuelle og språklige grepene som får teksten til å puste og leve.

9. SKRIV KLART
Selv om temaet er komplisert, skal innholdet være klart og lettlest.

10. UNNGÅ SPRÅKJÅLERI
Ikke pynt deg med tomt skryt eller briljer med språket og finurlige fremmedord.

11. SKAP DEBATT
Tilrettelegg for innspill fra leserne og oppmuntre debatt, dialog og deling.

12. GJØR ALT ENKELT
Fortell hva du vil leseren skal foreta seg og gjør det enkelt å respondere.

 

 

Vi er her for å hjelpe deg

Ønsker du at din markedsføring og kommunikasjon skal få mer oppmerksomhet fra dine målgrupper? Spør undertegnede og Plot om råd. Vi gir deg gjerne en vurdering av din spesifikke problemstilling. Vurderingen er gratis, uten kjøpsforpliktelser og vi svarer raskt.

 

Anders Lindgren, partner
921 30 430, partner@plot.no