ENKEL FORMEL: Det som er fint og nyttig for mennesker, gir plusspoeng hos Google.

Få flere leads fra organiske søk

De fleste søk starter på Google. Sørg for at potensielle kunder finner deg når de søker etter de produktene og tjenestene du tilbyr. Nøkkelen er å lage innhold som besvarer det målgruppene dine spør etter.

Vi vet at kjøpsprosesser i økende grad starter via internett. Folk bruker spesielt Google-søk til å finne og orientere seg om varer og tjenester de vurderer å kjøpe. Dukker du opp øverst i søketrefflisten er det stor sannsynlighet for at folk klikker på nettopp din informasjonslenke og tar kontakt med deg. Det florerer av råd om hvordan bli rangert høyt i organiske søk. Mitt beste tips er: Lær deg hva slags innhold Google favoriserer og hvordan søkere søker.

 

Lag innhold som besvarer det folk spør etter

Wilhelm Joys Andersen er en av verdens fremste eksperter på hva Google favoriserer. Han har bakgrunn fra Opera Software, deltar i W3C, og driver i dag byrået WJA. I sitt foredrag, på den nylig avholdte konferansen Webdagene 2016, oppsummerte han sin erfaring og innsikt med tre ord: Lag godt innhold.

I følge Andersen, var det i gamle dager enklere å manipulere Google. Tidligere vektet den søkeresultater ved å telle forekomster av søkeordet, og antallet innkommende lenker. I dag er det kun én ting som gjelder understreket han: «Google leter etter godt, informativt innhold, til glede for leserne.»

I tillegg bør innholdet og websidene dine oppfylle noen grunnleggende tekniske hygienefaktorer, forklarte han. Elementer som tillitvekkende design, ryddig kode, rask lasting, kryptering, responsive og mobilvennlige nettsider samt minimalt med reklame, er del av oppskriften for suksess. Kort sagt: Det som er fint for mennesker, gir plusspoeng hos Google.

 

Google elsker mobiltilpasset nyttestoff

Google elsker nyttige artikler som løser det folk søker etter og verdsetter de høyt. Godt skrevne artikler og nyttestoff har større sjanse for å dukke opp blant topp ti plasseringer i organiske søk og skape verdifull trafikk til dine digitale flater. Så fyll dine hjemmesider, blogger og sosiale media med nyttige tipsartikler som kan løse problemer som dine fremtidige kunder har. Sørger du samtidig for at innholdet er tilpasset for mobiltelefoner, så har du plutselig en motor som gjør deg lett å finne på nettet og bli rangert til topps i relevante Google-søk.


Viste du dette om søkeresultatsiden?
De fem øverste plassene får mer enn 75% av trafikken i organiske søk
Førsteplassen får dobbelt så mange klikk som andreplassen
Færre enn 5% går videre til søkeresultatside nummer to
Brukere oppfatter de øverste søkeresultatene som sterke merkevarer


 

Tenk som en «avisredaktør»

Bruk en journalistisk og redaksjonell utrykkform for å skape godt nyttestoff. Selger du dagligvarer, så gjør som REMA 1000 og lag oppskriftshefter som «Den beste julematen» og lag websider stappfulle med gode tips for matelskere. Lever du av å bygge baderom, så lag en video om hvordan man bygger det perfekte badet, eller lag en guide om alt man må tenke på før man begynner å pusse opp et bad.

Jo mer nyttig artikkelen er, desto mer demonstrerer du din kompetanse, og desto mer bygger du tillit som er første trinn for at kunder vil handle nettopp av din bedrift. Det beste av alt: Det er nesten gratis. Gjør du det riktig, får du i alle fall mye mer igjen for tidsbruken og pengene enn en tradisjonell annonse i en avis.

Nyttestoff har større sjanse for å dukke opp blant topp ti plasseringer på Google-søk.

Lag gode overskrifter

Alle journalister vet at overskriften er det viktigste elementet i en artikkel sammen med en god ingress. En god overskrift og ingress pirrer nysgjerrigheten og drar leseren inn i skriveriet ditt. Google legger også stor vekt på overskrifter og ingresser. De er som regel det første som dukker opp i deres søkeresultatet. Det betyr at overskrift og ingress bør inneholde sidens viktigste søkeord. Lager du en artikkel om for eksempel søkemotoroptimalisering (SEO), så bruk ordet SEO på en eller annen måte i overskriften eller ingressen.

 

Illustrer med bilder

I henhold til forskning fra Skyword får innhold med relevante bilder omtrent dobbelt så mye oppmerksomhet, uansett hvilken kommunikasjonskanal du bruker. Så bruk bilder og illustrasjoner. Det letter også forståelsen. Og husk: Skriv alltid billedtekster til bildene du bruker. De leses også av Google. Har du muligheten, bruk gjerne film. Hvis den er bra, og den i tillegg ligger på Google’s YouTube, så finnes det ikke noe som er bedre.

 

Tenk som en «søker»

Skal du lykkes med å være synlig i Google søk, må du forstå hvordan søkere søker. Ja, nettopp! Hva slags ord bruker de potensielle kundene dine når de søker etter din type varer og tjenester. Jobber du it-bransjen, bør du vite om de søker etter «arkitektur-tjenester», eller bruker de begrepet «it-arkitektur» eller bruker de det engelske begrepet «it-architecture»? Jobber du i revisjonsbransjen, bør  du vite om de bruker ordet «Compliance» eller «regeletterlevelse»? Slikt er viktig å teste, forstå og integrere i måten du skriver og tagger innhold til sosiale media og websider. Bruk gratisverktøy som Google Trends eller Keyword Planner for å finne ordene folk flest bruker når de søker. Vil du gå grundigere til verks, bør du foreta en søkeordsanalyse.

 

Snakk norsk

Det er mye å vinne på å skrive norsk. I all hovedsak bruker norske kjøpere norske ord når de søker på Google. Det er unntaksvis at engelske ord brukes i vår dagligtale. Dessuten bør du være klar over at dersom du bruker engelske faguttrykk, så konkurrerer du med plutselig med hele verden og ikke bare norske aktører om å få topp-plasseringene på Google.

Skriv folkelig! Skaff deg innsikt i de ordene dine fremtidige kunder bruker når de søker i Google.

Tenk som en «mobilbruker»

Nettbrett og mobiler er nå mer populære til nettbruk i USA enn PC-en viser undersøkelser fra ComScore. Over halvparten av alle nettsøk gjøres i dag via mobile enheter. I Norge er også tendensen krystallklar. Vesentlig mer av tiden online går via mobile enheter

Dette endrede brukermønsteret har gjort at Googles favoriserer mobiltilpasset web-innhold. De ønsker naturlig nok å gjøre det enklere for deres brukere å få relevante treff med høy kvalitet, uansett hvilken plattform de søker fra.

Det holder derfor ikke lenger bare å ha responsive websider som automatisk tilpasser seg skjermstørrelsen du søker fra, enten det er mobil, nettbrett eller dataskjerm. Du må også sørge for å mobiltilpasse innholdet ditt. Og hovedregelen er: Alt må være kortere og enklere på mobil. En tekst som fungerer godt på en PC-skjerm kan fungere svært dårlig på en liten mobilskjerm. Teksten blir gjerne for lang, avsnittene blir for lange og teksten blir for omstendelig.

Heldigvis er alle de mest populære appene allerede mobiltilpasset slik som LinkedIn, Pulse, Twitter, Google+, YouTube, Facebook, Instragram, så akkurat her slipper du å tenke på noe annet enn å lage godt innhold.

Lurer du på om din nettside er mobiltilpasset? Sjekk det med denne enkle testen fra Google.

 

Bruk de «rette» appene

Google dominerer fullstendig alt som har med nettsøk. Markedsførere gjør derfor lurt i å optimalisere sitt innhold i forhold til «Google Search». Vær klar over at de også eier en del apper slik som «Google+» og «YouTube». Sørg for å posisjonere ditt innhold også til disse appene, i tillegg til de mest vanlige som Facebook, Twitter og LinkedIn, og du har kanskje funnet en av snarveiene til å bli sett på nett.

 

Inkluder betalte tekstoppføringer

I dag finnes det enkle måter å kjøpe seg trafikk til nettsider med betalte tektsoppføringer. Markedslederen på området er Google Adwords. Ofte blir denne typen løsninger oversett når man jobber med organiske søk og søkemotoroptimalisering (SEO). Det kan være en dum felle å gå i. Adwords er nemlig en snarvei til å kapre topplasseringene på søketreffsidene til Google. Les mer om hvordan utnytte Adwords i artikkelen: SEO – snarveien til økt digital synlighet.

 

Konverter klikkere til kjøpere

Den våte drømmen til mange digitale markedsførere er å kapre førsteplassen på søketreffsiden til Google, og mange betrakter en slik rangering som det ultimate målet for sin SEO-satsning. Det blir for snever tankegang.

Hva skal du med topprangeringen i Google og mye trafikk på nettsidene dine, hvis det er alt du oppnår? Det er hva som skjer etter at potensielle kunder har funnet deg på nett og klikket på din informasjonslenke som er viktigst.

Hvis ikke kundene responderer slik du ønsker og handler, får ikke SEO mer effekt enn mye av det som lages som tradisjonell reklame. Tusenvis av «likes» i sosiale media eller gjeve reklamepriser for kule kampanjer, blir en mager trøst hvis salget uteblir. Som digital markedsfører er det konverteringer du bør konsentrere deg om. Konverteringer i form av at potensielle kunder gjør det du ønsker at de skal gjøre. En ønsket handling kan være å gjennomføre et kjøp, ta kontakt, legge produkter i handlekurven osv. Det er kun når du har klart å konvertere besøkende fra klikkere til kjøpere, at du har realisert det som burde være drømmen til alle markedsførere: Å forløse salg.

 

Be om respons

Vil du ha respons på ditt digitale innhold? Rådene er veldig enkle: Gjør det klart at du ønsker respons. Gjør det klart hva responsen skal være. Gjør det enkelt å respondere. Dette er kanskje den største svakhetene ved mange nettsider. Mange har mye informasjon om bedriften og produktene. Noen har til og med en blogg med nyttig informasjon. Men de har glemt å inkludere grep og tiltak som skal få besøkende til faktisk å bli kunder. De ber ikke om respons tydelig nok og mangler en call-to-action.

Dårlige nettsider er laget som en brosjyre og informerer. Gode nettsider er laget som en butikk og konverterer – besøkere til kjøpere.

 

 

Adopter en god prosedyre

Dataanalytikerne og markedsrådgivere hos Plot vet hvor utfordrende det er å posisjonere seg for å ligge i tet på den digitale markedsplassen, så vi bestemte oss for å gjøre noe med det. Vi teamet sammen vår mest erfarne folk og underleverandører på innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering for å se om vi kunne industrialisere hele prosessen. Resultatet ble en systematisk fremgangsmåte for å bli rangert høyt i Google søk. Prosedyren lar seg enkelt adoptere i hvilket som helst prosjekt for å skape økt digital synlighet.

Kort fortalt handler det om å stille noen dyptgripende spørsmål å ta noen smarte grep om de sentrale elementene ved din digitale tilstedeværelse. Hvor mye tid og ressurser det tar å gjennomføre analysene og grepene avhenger av din nå-situasjon og omfanget av dine digitale flater. Du trenger selvfølgelig ikke adressere alle punktene på en gang. Ta det gjerne enkeltvis og gradvis i det tempoet som passer deg. På sikt vil en god håndtering av alle elementene hjelpe deg med lage innhold som potensielle kunder både ser, liker, deler og responderer på.

 

PLOTs 12 punkt SEO-prosedyre
  1. Strategiworkshop
    Hva er målet med dine nettsider og hvilke måleparametre betyr mest?
  2. Konkurrentanalyse
    Hva gjør dine konkurrenter for å bli funnet i den digitale jungelen?
  3. Kundeløfteworkshop
    Hvorfor skal kundene velge deg og dine varer og tjenester?
  4. Teknisk tilstandsrapport
    I hvilken grad oppfyller du Googles tekniske krav?
  5. Søkeordsanalyse
    Hvilke ord og fraser bruker potensielle kunder for å finne det du tilbyr?
  6. Søkeordoptimalisering
    Hvordan kan du optimalisere nettsidene for å bli ranget høyt i organiske søk?
  7. Adwordsannonsering
    Hvilke søkeord og fraser er mest effektive å bruke i Adwords-annonsering?
  8. Brukervennlighetsvurdering
    Hvor lese- og brukervennlige er dine websider?
  9. Trafikkanalyse
    Hva gjør besøkende når de kommer på websidene dine?
  10. Innholdsoptimalisering
    Er innholdet relevant for dine potensielle kunder og oppfyller det Googles tekniske hygienefaktorer?
  11. Konverteringsoptimalisering
    Hvordan konvertere besøkende til gode leads og betalende kunder?
  12. Kontinuerlig forbedring
    Hva slags overvåking og rutiner må vi etablere for å bli stadig bedre?

 

Vi er her for å hjelpe deg

Vil du vite mer om hvordan du går frem for å bli bedre sett på nett og bruke innholdsmarkedsføring til å skape leads og forløse salg? Spør undertegnede og Plot om råd. Vi gir deg gjerne en vurdering av din spesifikke problemstilling. Vurderingen er gratis, uten kjøpsforpliktelser og vi svarer raskt.

Anders Lindgren, partner
921 30 430, partner@plot.no