Sigmund Festøy, daglig leder og partner i PLOT.

Råder Rema 1000 til å justere sin «Æ»-satsning

Nettavisen E24 intervjuer PLOTs dagligvareekspert om storsatsningen til Rema 1000.

Sigmund Festøy som er daglig leder i PLOT begynner først med en innsiktsfull historieleksjon om dagligvaremarkedet.

– Coops kjøp av Ica endret dagligvaremarkedet. Norge fikk da tre store kjeder som alle konkurrerte om billigst-posisjonen. Og Reitan-gruppen er den minste av disse aktørene. De har de dårligste innkjøpsbetingelsene. Med bestevenn-strategien har de jaktet bedre betingelser hos viktige leverandører, sier han.

– I tillegg har både Coop og Norgesgruppen brukt lojalitetsprogrammer. Det har ikke Rema hatt, inntil de nå kom med Æ. Fremover må Rema fortsette å styrke kundekontakten, samtidig som de jobber med å styrke innkjøpsbetingelsene sine, mener Festøy.

Det siste har vært vrient for Rema. Eksperten forklarer at jakten på stordriftsfordeler og billige innkjøp gjerne kommer i konflikt med vareutvalget. Rema har blant annet fått tyn for sine leverandørvalg i ølmarkedet, og har særlig fått merke vreden fra Mack-entusiaster i nord.

– Tar de jakten på gode betingelser for langt, blir kundene skuffet. Du må vite hva slags produkter folk vil ha. Noen vil ha Mack, noen vil ha et eksotisk øl fra utlandet, og noen vil ha økologisk. Du må dekke disse viktigste områdene, sier Festøy.

– Men samtidig skaffe bedre betingelser. Hvordan skal Rema klare begge deler?

– Ved å tråkke riktig i balanseringen mellom disse hensynene. Her har Rema fått noen lærdommer de vil ta med seg videre, sier Festøy.

Les hele saken på E24

E24 er Norges største nettavis for økonomi og næringsliv.

 

Kontakt Sigmund Festøy på 913 97 729 / sigmund@plot.no