– Unge som godt voksne, snart er vi alle blitt digitale dyr i en digital jungel. Det har gjort noe med måten vi forholder oss til alt av informasjon, reklame og media.

Ni av ti nordmenn leser nettnytt

Avisen Tidens Krav publiserer PLOTs sak om hvordan det digitale skiftet har radikalt endret våre medie- og lesevaner.

Anders Lindgren som er partner og markedsrådgiver i PLOT forteller blant annet at hele 89 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker internett til å lese nyheter og artikler
og at vi samtidig er blitt stadig mer utålmodige og kresne innholdskonsumenter. Utviklingen har radikalt endret måten vi tilegner oss kunnskap på.

Spesifikt er det ni trender som endrer våre lese- og medievaner:

  1. Vi er blitt digitale dyr
  2. Vi bruker støyfilter
  3. Vi søker ting som stimulerer hele oss
  4. Alt skal skje fort
  5. Vi skumleser
  6. Vi vil ha det enkelt
  7. Vi ønsker veiledning
  8. Vi vil bli sett og hørt
  9. Vi stoler på vareprat

Endringene i folks lesevaner vil kreve at informasjonen formidles på nye og bedre måter, understreker Lindgren.

Han gir følgende råd til de som kjemper om oppmerksomheten vår: – Vær relevant! Det betyr: Slutt å gjette – skaff deg fakta om hva folk ønsker og gi dem det de vil ha. Jo mer relevant du gjør budskapet ditt, desto større er sjansen for at du får en positiv respons fra mottakeren.

Du kan lese mer om de ni trendene og hele saken her

 

 

Vil du ha mer innsikt?

Vil du at vi holder et foredrag om de 9 trendene og folks nye medievaner for din virksomhet? Ta kontakt så avstemmer vi tid og omfang etter dine behov.

Inviter oss til å holde foredrag.

 

Vi er her for å hjelpe deg?

Ønsker du at din markedsføring og kommunikasjon blir oppfattet som relevant og interessant av dine målgrupper? Spør undertegnede og Plot om råd. Vi gir deg gjerne en vurdering av din spesifikke problemstilling. Vurderingen er gratis, uten kjøpsforpliktelser og vi svarer raskt.

Anders Lindgren, partner
921 30 430, partner@plot.no