ET POENG kan ofte formidles bedre og mer effektivt med ett bilde enn med mange ord. FOTO: AdobeStock.

Bli hørt på møter: Start med et slående bilde

Neste gang du vil få frem et viktig budskap i et møte, innled med et dramatisk og relevant bilde. Det gjør susen for oppmerksomheten og forståelsen.

Alle drevne reklamemakere vet at bilder har en iboende kraft. De vet at bilder er noe av det viktigste virkemiddelet du kan bruke for å få frem et budskap. Spesielt er de opptatt av å finne bilder som vekker følelsene i oss. De vet at jo bedre du klarer å visualisere et budskap, uansett situasjon og omstendigheter, desto større sjanse er det for å nå frem med budskapet.

Bruk den innsikten du også. Mange av grepene til reklamemakerne fungerer også godt i det daglige. Neste gang du trenger å få frem et poeng i et møte eller en forsamling, finn et relevant og følelsesladet bilde. Aller helst et bilde som får folk til å smile inne i seg, trekke på smilebåndet, eller bli opprørte eller engasjerte.

Det trengs ofte litt show for å fange og fenge oppmerksomheten til folk.

Enten du liker det, eller ikke, så må nesten alle budskap selges. Forskningen på området er krystallklar: «Budskap som er både meningsfylte og underholdende er mest effektive». Ja, sånn er det bare, hvis du ønsker å bli hørt og forstått.

Alt blir mer interessant, og dermed mer effektivt, når du bruker et relevant bilde for å illustrere et budskap, heller enn å forklare med ord.

Bilder kan være lekne, engasjerende, provoserende eller alvorlige. Det er kun din egen kreativitet som begrenser deg, så slipp den løs. Her er fire eksempler.

  • Vil du stimulere til økt flyt og fart på salget, start med et bilde av Usain Bolt med piggsko.
  • Vil du poengtere behovet for å kutte kraftig på kostnadene, start med et bilde av Arnold Swarzenegger med motorsag.
  • Vil du hjelpe et team med å finne sin indre kraft og få bedre selvfølelse, start med et bilde av en løveflokk som jakter sammen.

 

Vil du fyre opp lagånden i organisasjonen, vis et bilde av lagånden i en kjent fotballklubb

Når du skal velge et bilde, sørg for at bildet og det du sier henger sammen. Bildet skal understreke og forsterke det du vil ha frem. Ikke bruk det for syns skyld. Bruk tid på å finne bilder som er relevante til det du snakker om og ønsker å visualisere.

Det er lett å tenke at følelsesladete bilder virker useriøse når man skal snakke om noe seriøst. Det stemmer ikke – du må bare velge bildene du bruker med omhu.

Et siste tips: Prøv å unngå bilder som kan oppfattes negativt eller «på kanten». Hvis du er usikker, ikke bruk bildet. Bruk heller ditt kroppsspråk, toneleie og dine ord for å for å fange tilhørerne og visualisere det du ønsker å få frem. Brukt riktig, kan språket være like visuelt kraftig som et godt fotografi.

 

Vi er her for å hjelpe deg?

Ønsker du at din eksterne markedsføring eller intern-kommunikasjon fanger og fenger de du ønsker å nå frem til? Spør undertegnede eller PLOT om råd. Vi gir deg gjerne en vurdering av din spesifikke problemstilling. Vurderingen er gratis, uten kjøpsforpliktelser og vi svarer raskt.

Anders Lindgren, partner
921 30 430, partner@plot.no