VÆR SYNLIG for de som er ute etter det du tilbyr – idét de søker på nett.

SEO: Snarveien til økt digital synlighet

Kunne du tenke deg å bli mer synlig for de som er ute etter det du tilbyr – idét de søker på nett og vil handle? SEO er den ultimate snarveien til økt digital synlighet.

I dag er det ingen som betviler at det er taktisk lurt å være synlig på nett. Spesielt gjelder det å utnytte SEO for å bli funnet av potensielle kunder når de søker på nett og er i handlemodus.

For det første, vet vi at kjøpsprosesser i økende grad starter via internett. I dag bruker folk i hovedsak Google-søk til å finne og orientere seg om ting de vurderer å kjøpe.

For det andre, vet vi at mange av dagens kjøpere er aktive informasjonsjegere, og når de finner det de leter etter, er de mye mer lydhøre enn når selgere trenger seg på for å selge dem noe.

For det tredje, vet vi også at dersom din virksomhet dukker opp øverst på søketreffsiden i relevante søk, er det større sannsynlighet for at potensielle kjøpere tar kontakt og handler.

Visste du at over 90 % av alle norske søk gjøres via Google.

 

Hvor søkbar er du?

I dag er det enklere enn noensinne å etablere seg med eget nettsted. Kanskje ikke så rart at antall nettsteder har vokst fra 1 i 1991 til over 1 milliard i 2016. Den store utfordringen ligger i hvordan du skal bli funnet i dette myldret av nettsider (1 milliard er veldig mange nuller). Alle markedsførere bør derfor ha et bevisst forhold til virksomhetens søkbarhet. Det er blitt et nødvendig onde for å bli sett og funnet på den nye overfylte digitale markedsplassen.

Visste du at antall nettsteder har vokst fra 1 i 1991 til over 1 milliard i 2016!

 

Ta syretesten på deg selv

En god syretest for å sjekke hvor lett du er å finne på nett i dag, er å stille følgende spørsmål: Dukker du opp på førstesiden av Google når noen søker etter de produktene eller tjenestene dere tilbyr? Hvis svaret er nei, er du i praksis usynlig for potensielle kunder. Hele 75 prosent av Google-søk stopper nemlig på førstesiden.

Gjør et søk på noe av det du tilbyr og sjekk om du dukker opp på første søketreffside.

 

 

 

 

De tre snarveiene

Det florerer av råd om hvordan bli funnet på nett og få økt digital synlighet. Mange av tipsene er gode, men du må nesten være dataprogrammer for å forstå alt sammen, og prosessen blir ofte gjort mer komplisert og kostbar enn det som er nødvendig.

Etter 25 års fartstid som markedsdirektør og markedssjef, inkludert 10 år som webredaktør, for noen av landets ledende tjenestevirksomheter, har jeg oppdaget en fellesnevner for alle som ønsker å forbedre sin digitale synlighet. Fellesnevneren er at mange er usikre på hvordan de skal starte prosessen.

I Plot liker vi å bruke de midlene vi har til rådighet best mulig. Her er våre tre snarveier til økt digital synlighet.

 

 

Steg 1: Forstå søkeatferd

PLOTs klare anbefaling for å skape økt digital synlighet, er å begynne med det viktigste først: Foreta en søkeordsanalyse.

Målet med analysen er å få innsikt i hvordan søkere søker. Ja, nettopp! Hva slags ord bruker potensielle kunder når de søker etter tjenestene du og din virksomhet tilbyr. Analysen vil gi deg data om søkeatferd og du får fakta om hvilke ord og fraser som brukes og omfanget av bruken.

Jobber du for eksempel i it-bransjen, bør du vite om de søker etter «arkitektur-tjenester», eller bruker de begrepet «it-arkitektur» eller bruker de det engelske begrepet «it-architecture»? Jobber du i revisjonsbransjen, bør du vite om de bruker ordet «Compliance» eller «regeletterlevelse»? Søkeordsanalysen gir deg svarene.

Hvis du velger feil ord for din bedrift, vil du ende opp med å tiltrekke feil besøkende til nettstedet ditt og gå glipp av mange potensielle kjøpere. Det er nesten like ille som å sette feil adresse og telefonnummer på alt ditt markedsføringsmateriell.

Et godt råd er å bestemme deg for noen få begreper du skal prioritere i analysen. Plots råd er at du tar utgangspunkt i navnet på din virksomhet, din bransje- eller kategoribetegnelse, dine hovedtjenester og demografiske nedslagsfelt.

Merk deg også at det er mange grunner til å skrive på norsk. Norske kjøpere bruker i all hovedsak norske ord når de søker på Google. Det er unntaksvis at engelske ord brukes i vår dagligtale. Samtidig viser internasjonale studier at salget øker med ca. 25 prosent hvis bedriftens informasjon finnes på det lokale språket for det lokale markedet. Dessuten bør du være klar over at dersom du bruker engelske uttrykk, så konkurrerer du med plutselig med hele verden og ikke bare norske aktører om å få topp-plasseringene på søketreffsidene i Google.

En god analyse gir ikke bare innsikt om søkeatferd, men også innsikt om kundebehov.

 

Sentralt i alt du gjør online

Det å legge en strategi for økt digital synlighet uten en søkeordsanalyse er ikke lurt. Søkeordsanalysen spiller nemlig en sentral rolle i nesten alt virksomheter gjør online: Fra søk på Google, til blogging, søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring, inbound marketing og Adwords.

Hovedgrunnen til at analysen er så essensiell, er at både dine målgrupper og søkemotorer er avhengig av å bruke søkeord for å finne det du tilbyr. Du er derfor avhengig av å integrere innsikten fra søkeordsanalysen inn i alt som gjøres for å bli sett og funnet på nett.

Skaff deg fakta om de ordene potensielle kunder bruker i søk på Google og bygg den innsikten inn i din digitale strategi.

 

Mange undervurder analysen

En søkeordsanalyse er kanskje den mest undervurderte analysen av alle markedsanalyser. Det er synd. For hvis man vil bli god på digital synlighet er det den viktigste analysen man gjør.

Med innsikten fra en søkeordsanalyse har du det beste grunnlaget for å bli god på både betalte og organiske søk. Alt handler nemlig om å bli bedre til å lage innhold som besvarer det folk spør etter, og da må man vite hvordan de tenker og søker. Det forteller søkeordsanalysen.

Søkeordsanalyser blir ofte brukt som grunnlag for å lage Adwords, men den er like viktig for å lage relevant innhold og teknisk gode websider.

 

Få faktaene på bordet

Man kan alltids gjette seg fram til noen relevante søkeord, men mange går i den vanlige fellen med å bli for produktfikserte. De velger innarbeidede produktbegreper og fagterminologi som opptar dem mest. I mange tilfeller er det de samme begrepene som opptar kundene minst.

Det er bare en måte å være sikker i sin sak på hva kundene er opptatt av: Gjør en søkeordsanalyse.

 

Unngå den klassiske feilen

En klassisk feil som jeg ofte hører om fra markedssjefer, er at markedsavdelingen blir fortalt av ledelsen hvilke begreper de skal fokusere på. Det ligger sjelden en dyp analyse bak henstillingen. Ledelsen bare «vet» hva som opptar kundene. Av og til ligger det en workshop med idemyldring rundt noen begreper. Det er selvfølgelig en god start, men det bør aldri være slutten på utforskningen.

 

Lær av konkurrentene dine

En søkeordsanalyse bør alltid inkludere en konkurrentanalyse. Hensikten er å se på hvilke søkeord lokale konkurrenter bruker i sine Adwordskampanjer og få innsikt i hva de gjør bra og hva de gjør dårlig.

I denne delen av analysen leter man etter relevante søkeord som er populære blant søkere, men som konkurrentene har oversett. Grunnen er enkel: Når søkeordet har lav konkurranse er det enklere å bli ranget høyt på søketreffsiden. Samtidig vil klikkprisen være lavere.

Målet med konkurrentanalysen er å finne søkeord med høyt volum og lav konkurranse.

 

 

 

 

Steg 2: Prioriter søkemotorer (SEO)

Søkemotoroptimalisering – på engelsk forkortet som SEO (Search Engine Optimization) – er et sett med verktøy og metoder som hjelper virksomheter å bli funnet når noen søker på nett etter informasjon som er relevant for det selskapet tilbyr markedet. SEO knyttes ofte til å få på plass en teknisk solid nettside men det mest effektive er å ta en helhetlig angrepsvinkel: Bli god på en kombinasjon av tekniske, innholdsmessige og kommersielle løsninger.

SEO er ikke en atskilt oppgave. Integrere den i alt du gjør, så vil du få både økt trafikk og flere kunder.

Tre formål med SEO

 

Teknisk solid

Målet med de tekniske løsningene handler om å identifisere kritiske feil og mangler med nettstedet som hindrer at det når toppen i søkemotorer. Deretter utbedrer man manglene og optimaliserer sidene slik at de er teknisk solide og blir likt av Google. Sørg for at du bruker eksperter som ikke bare kan lage websider, men også har SEO-kompetanse.

 

Relevant innhold

For å bli god på organiske søk, gjelder det å ha et bevisst forhold til alt innhold man publiserer på nett. Bruk ord og fraser dere vet målgruppene bruker når de leter, og bak dem inn i titler, tekster, «tagger» og «metabeskrivelser». Her er også standhaftighet viktig, fordi det tar tid å posisjonere ditt innhold og komme til topps i organiske søk. Du kan lære mer om hvordan lage innhold som Google elsker i min artikkel om innholdsmarkedsføring (CM – Content Marketing): Få flere leads fra organiske søk.

 

Presise Adwords

Kommersielle løsninger slik som Adwords handler rett og slett om at man betaler Google for at en tekstoppføring eller bannerannonse skal bli rangert på topp i deres søketreffliste. Umiddelbart etter at du har laget og publisert annonsen, vil den vises på Googles søketreffsider. I tillegg kan du umiddelbart følge med på statistikk om trafikk, klikk med mer.

Det er alltid en grunn for at enkelte rangeres høyt på søketreffsider: De prioriterer SEO.

 

 

 

 

Steg 3: Utnytt betalte søk (SEM)

Den desidert raskeste veien til å bli rangert høyt i Google søk, er å starte prosessen med å bli god på det som kalles betalte søk (SEM – Search Engine Marketing). Det er effektivt, målrettet og gir umiddelbare resultater.

Før du bestemmer deg for alvor å utnytte SEM og løsninger som Adwords, er det smart å kjøre en test. Testkampanjen har to formål: Øke digital synlighet på kort sikt og få et erfaringsgrunnlag for å bli god på å lage søkemotoroptimalisert innhold.

Erfaringene fra testkampanjen i kombinasjon med søkeordsanalysen, vil gi deg et godt grunnlag for å bli god på både organiske og betalte søk, siden alt handler om å forstå hvordan potensielle kjøpere søker på nett.

 

Hva koster det?

Bruk av Google Adwords er svært kostnadseffektivt, siden du kan velge bare å betale for klikk – altså for høypotensielle besøk til nettsiden din. Du kan velge å nå Internett-brukere over hele verden – eller kun ditt eget land eller noen utvalgte byer. I tillegg får du gratis eksponering overfor alle som bare ser annonsene eller tekstoppføringene dine.

Plots råd er at du bestemmer deg for et testbudsjett du kan leve med, og justerer det etter behov. Mange bedrifter får kjørt en god pilotkampanje med et budsjett på 300 til 500 kroner per dag. Merk også at du kan justere, midlertidig stoppe eller avslutte kampanjen uten å bli belastet for det.

 

Hvorfor trengs eksperthjelp?

Det er mange saker du bør unngå å gjøre på egenhånd. For eksempel unngår de fleste å tukle med vannrørene i huset eller sikringsskapet. Av en eller annen tror enkelte at hvem som helst kan gjøre en søkeordsanalyse eller kjøre en AdWords-kampanje, men det holder dessverre ikke å være en digital pioner eller digital innfødt.

Søkeordsanalyser og Adwords er et fagområde som krever mye erfaring og tallknusing, kombinert med kommersiell teft. Du trenger ikke alt dette for bare å bli synlig, men hvis du ønsker å få mest mulig igjen for pengene, er det å outsource søkeordsanalysen og AdWords-annonseringen til eksperter, en av de smarteste investeringene du kan gjøre.

 


Ekstra tips! Googles MIN BEDRIFT er gratis

Du har sikkert sett Googles MIN BEDRIFT-oppføringer når du søker etter bedrifter i Google. Sjekk at denne gratisoppføringen er korrekt for din bedrift. Det eneste du trenger å gjøre er å klikke på lenken der det står: Eier du denne bedriften? Deretter følger du veiledningen du får av Google. Oppdater med riktig adresse, telefonnummer og åpningstider, samt legg inn den kategorien din bedrift hører hjemme i. I tillegg er det lurt å legge inn noen relevante og informative bilder. Og hvorfor ikke be noen gode kunder om å legge inn anmeldelser på deg. Det gir stjerner i oppføringen. Bare prøv det selv!

 

Vil du ha mer innsikt?

Vil du at vi holder et foredrag om SEO og snarveien til digital synlighet? Ta kontakt så avstemmer vi tid og omfang etter dine behov.

Inviter oss til å holde foredrag om SEO og snarveien til digital synlighet

 

Vi er her for å hjelpe deg

Ønsker du å utnytte SEO for å få flere potensielle kunder til nettsiden din og øke salget? Spør undertegnede og Plot om råd. Vi gir deg gjerne en vurdering av din spesifikke problemstilling. Vurderingen er gratis, uten kjøpsforpliktelser og vi svarer raskt.

Anders Lindgren, partner og CMO
921 30 430, partner@plot.no

 

Vil du ha denne guiden tilsendt?

Vil du eventuelt ha denne guiden i et lesevennlig PDF-format for å skrive ut eller distribuere videre, er det også bare å sende meg en e-post.