Med Prisjakt som hjelper, slipper kundene å gå inn på 2500 nettbutikker for å finne ut hva ting koster og hvilke egenskaper de har.

Slik skapes den gode kundeopplevelsen

Prisjakt
Daglig leder Carolina Appelqvist i Prisjakt deler sine innsikter.

Prisjakt er en ektefødt tjeneste av den digitale teknologien. Målet for Prisjakt er å liste alle nettbutikker med varer innenfor Prisjakts mange produktkategorier. Det er gratis for butikkene, og sammenligningslistene sorteres alltid med den laveste prisen øverst.

Med Prisjakt som hjelper, slipper kundene å gå inn på 2500 nettbutikker for å finne ut hva ting koster og hvilke egenskaper de har. Går du i en fysisk butikk, kan du skanne varens strekkode med mobilen, og så leverer Prisjakt den billigste prisen. Har du en Apple Watch, kan du spør Siri om den beste prisen. Resultatet er økt prisbevissthet. Folk har begynt å prute, og mange butikker gir prisgaranti.

 

Viktig med riktig kompetanse

Carolina Appelqvist er daglig leder for Prisjakt i Norge og nå også CMO for Prisjakt internasjonalt. Hun forteller at Prisjakt i Norge har 1,8 mill. unike brukere i måneden, og tallet bare vokser. Akkurat nå lister Prisjakt i Norge 3 680 000 priser på 418 000 produkter med 4 130 000 tilhørende egenskaper fra 2515 butikker.

Så langt er det Schibsted-eide selskapet til stede i Norge, Sverige, Finland, England, Irland og, av alle steder, New Zealand. Nå er Prisjakt også på vei inn i flere europeiske markeder.

Carolina Appelqvist sier at de store utfordringene ligger i stadig flere brukere og dermed behov for flere kolleger som kan bli del av kulturen i Prisjakt. Det er ikke lett å finne riktig kompetanse i dag. Mye har endret seg innen markedsføring, og det har endret seg fort.

Før valgte man ofte å studere markedsføring fordi man ikke var så glad i tall. Nå dreier mye seg om tall, og man trenger i tillegg teknisk innsikt og kompetanse. Det illustrerer poenget at en rekke av Fortune 500-selskapene nå har en CMT, chief marketing technologist, og flere som jobber med Adwords-markedsføring har bakgrunn innen teknologi og analyse enn innen markedsføring.

 

Maskinene gjør ikke alt

– Men det er mange digitale strateger og tenkere der ute, og det gjelder å finne den kompetansen man trenger, sier Carolina Appelqvist. Når man først har funnet dem som sitter tett på kunnskap om digital markedsføring og analyse, har de til gjengjeld fantastisk innsikt om målgruppene.

Maskinene gjør nemlig ikke alt. Vi trenger tenkende hoder i tillegg, selv om det blir flere og flere automatiske løsninger. De gir annonsørene fantastiske muligheter til å vise riktig annonse på riktig sted til riktig tid. Annonsørene vet alt om alder og kjønn på målgruppene og når det er riktig tid å annonsere.

Carolina Appelqvist synes det er spennende å følge endringene innen markedsføringsfeltet. I dag kan hun følge det direkte når brukerne har sett TV-reklame for Prisjakt og se hvor mange som går rett inn på nettsidene. Tidligere måtte annonsørene vente på salgsresultatene og analyserte omsetningen per kvartal. Nå kan vi analysere i real time. Men det nytter ikke bare å være opptatt av øyeblikket. Det gjelder å tenke langsiktig.

Det er relativt lite annonser på Prisjakts sider, og det er naturlig å spørre hvor pengene i tjenesten ligger. De ligger ikke i bannerannonseringen. De ligger i bruk av logo, i mulighet til å klikke seg rett til butikken og til å få statistikk. Men det kommer ikke i veien for prinsippet om at alle slipper til, og at den billigste uansett kommer øverst på listen.

 

100 personer i Polen som sjekker

Carolina Appelqvist forteller at det er 200 personer i Prisjakt-konsernet. Det er en utrolig jobb å samle inn alle data og å sikre at indekseringen i de seks Prisjakt-landene er riktig. Over 100 personer sitter i Polen og sjekker.

Hun sier det er ulikheter mellom markedene. Det skjer mye innen e-commerce, og Prisjakt følger med på hva kundene vil sammenligne. Ikke minst skjer det mye spennende på leveransesiden, og den servicen leverandørene gir sine brukere.

– Hos Amazon kan man få varene levert av en drone. Det er ting vi også må se på.

Konkurrentene er alt fra andre med tilsvarende tjenester via Google til alle former for inspirasjonssider. I Norge er det liten konkurranse, mens det er to store prissammenligningstjenester i Sverige. Sverige og Norge er i det hele tatt kommet langt når det gjelder prissammenligning. I de fleste land er forbrukerne ikke kjent med noen tjeneste hvor de kan sammenligne produkter og priser.

UK, hvor Prisjakt heter Pricespy, skiller seg fra Norge og Sverige. I et større land er det mulig å finne volum i nisjer. UK er dessuten et fragmentert marked med andre spillere på banen, ikke bare lignede tjenester, men også et stort antall nettbutikker som konkurrer om oppmerksomhet.

 

Én CMO for alle landene

– Er det forskjell på å være CMO i Sverige og i Norge?

– Mye av svaret ligger i at Prisjakt har valgt én CMO for alle landende. Riktignok er konkurransesituasjonene noe ulike, og Sverige er et mer modent marked enn Norge, men likevel leter vi etter fellesnevnere for å jobbe over grensene. Så får vi heller komplettere ut fra lokale ulikhetene og innsikter. Og selvsagt er det store forskjeller på hva man sammenligner. Det er for eksempel større interesse for fjellstøveler og turski i Norge enn i Sverige. Norge er dessuten det eneste landet som går over til dab-radio nå. På detaljnivået er det mange forskjeller. Men mye er likt.

Forskjellene er faktisk større mellom landsbygd og by enn mellom landene. Det er også større forskjeller mellom grupper og interesseområder enn mellom landene. Det gjelder hele tiden å være oppmerksom på de ulike målgrupper.

Mange handler ikke uten å sjekke Prisjakt først.

– Hvordan utvikler Prisjakt merkevaren?

– Vi har en sterk visjon i bunnen som sier at vi skal hjelpe kundene til å handle smartere. Brandingen er ikke bare det vi viser på TV og i annonser, men hvordan brukere opplever oss, uavhengigheten og bredden. Hvordan det tas ut i kommunikasjon varierer mellom målgrupper og markeder.

– Mange synes det er en lur måte å handle på, og mange handler ingenting uten å sjekke oss først. I utgangspunktet var vi et nettsted for teknikknerder. Vi var en enkel og kjapp måte å spare penger. Etter hvert oppdager brukerne at vi vi ikke bare har teknologiprodukter, men også har alt fra parfymer for et par hundre kroner til dyre produkter som sykler til 100 000 kroner.